La star-up catalana Tekstum, el Netflix del llibres?

Notícia publicada al portal web d’Innovació BBVA el 20 de setembre del 2016. Feu clic aquí per veure l’article original

TK2

Foto: Tekstum

La start-up catalana Tekstum analitza milers de tuits i ressenyes de lectors a la web gràcies a un algorisme. L’objectiu, com explica un dels seus fundadors, Marc Santandreu, és analitzar tot el que es diu de l’obra: “realitzem una anàlisi científica dels comentaris a les xarxes socials, en els blogs, en plataformes literàries… el nostre algorisme està basat en big data i intel·ligència artificial en la seva branca de processament en llenguatge natural i el que fa és descobrir quin és el sentiment, l’emoció que transmet un llibre als seus lectors”.

Què pensen els lectors del llibre La llei del menor de Ian McEwan? Un cop d’ull a la web de la startup -amb 3.000 usuaris- permet veure el bon acolliment a les xarxes de l’últim llibre de l’escriptor britànic al que els lectors qualifiquen de “bo, original, perfecte”.

Una mica pitjor valorat apareix La guerra civil explicada als joves d’Arturo Pérez Reverte que, encara que té més comentaris positius que negatius, alguns lectors ho descriuen com a “superficial” o “fluix”. Llibres molt venuts, com La noia del tren de Paula Hawkins, són castigats a les xarxes socials i en les ressenyes. L’èxit en vendes no significa que agradi.

Sentiment Analysis

L’eina d’anàlisi de sentiment sobre llibres estableix, segons Santandreu, “com és la polaritat de les opinions d’aquest llibre -si són positives, negatives o neutres- i identifica les paraules claus que utilitzen els lectors per definir la seva experiència lectora, la paraula clau del seu impacte emocional”. Alguna cosa que no és sempre fàcil doncs “exigent”, per exemple, pot tenir connotacions negatives o positives en la ment del lector. “Addictiu”, per la seva banda, associat als llibres és alguna cosa positiu. L’eina identifica, explica el cofundador de Tekstum, més de 10.000 termes associats amb el món del llibre.

La part linguística, la del sentiment, és una de les variables que més analitza l’eina que també permet mesurar l’impacte d’un autor en concret: en el cas per exemple d’una trilogia, com ha estat l’acolliment dels dos primers llibres identificant el que més ha captivat als lectors.

Diverses editorials treballen ja amb la API de Tekstum “amb l’objectiu que facin seguiment dels seus llibres i els de la competència i enfocar noves publicacions, d’altra banda per enriquir plataformes de venda online”, explica Santandreu.

Les llibreries

Les llibreries també estan en el punt de mira de Tekstum -l’equip de la qual també ho formen Lauren Romeo, doctora en lingüística computacional i directora científica, i Juanjo Fernández, responsable de desenvolupament-.

Santandreu posa d’exemple les llibreries físiques de Amazon als carrers de Chicago i a Seattle per destacar la importància de les dades: “Allí, per oferir als seus clients una experiència diferent utilitzen tota la informació que tenen de milers de ressenyes. La persona que entra en la tenda no només veu un llibre, també pot llegir la ressenya literal que ha estat considerada més útil pels usuaris i el rating de Amazon. S’usa tota aquesta informació per ajudar als lectors a escollir el seu llibre. Nosaltres utilitzem aquesta matèria primera però anem una mica més enllà doncs analitzem tota aquesta informació”, declara.

Aspiren a ser Netflix? “Tant de bo ho aconseguim”, contesta el CEO que lloa de la plataforma de sèries i pel·lícules online l’enorme categorització de les seves sèries: “té més de 70.000 microsegmentos mentre que al món del llibre hi ha 3.000 categoritzacions”, aclareix.

Per Santandreu l’eina que desenvolupa la seva empresa permet fer front a l’enorme producció literària. “Davant aquest remolí de llibres el lector necessita eines per descobrir les seves properes lectures i eines de recomanació diferents a les quals existeixen actualment que estan basades en cerques de l’usuari o compres anteriors”, declara. Encara que matisa que no tot el pot saber el big data. “Qui anava a pensar que el Leicester seria campió de la Premier? El big data ens ajuda molt en les prediccions però de vegades s’ha de saber interpretar les coses”. I conclou: “Darrere dels algorismes sempre hi ha persones”.

Articles relacionats:

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè tinguis la millor experiència com a usuari. Si continues navegant donaràs el teu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, clica l'enllaç per a més informació.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies