“Només un 5% dels professionals del món del llibre es declara obertament antidigital”, estudi publicat a dosdoce.com

Estudi de José Antonio Vázquez publicat a dosdoce.com el 26 de setembre de 2016. Fes clic aquí per veure l’article original

  • Encara que un 26% dels professionals del món del llibre afirma que encara no ha iniciat la seva marxa digital, només un 5% es declara “antidigital“.
  • El 70% dels professionals del món del llibre està interessat en les oportunitats que plantegen els nous models de negoci.
  • Més del 80% considera que el futur del sector editorial serà una fusió dels models digitals amb els tradicionals.

Aquestes són algunes de les conclusions més rellevants de l’enquesta sobre nous models de negoci en el sector editorial. L’ha duta a terme Dosdoce.com, per CEDRO, en el marc d’elaboració de la tercera edició de l’Estudi sobre nous models de negoci en l’era digital -que serà publicat a l’octubre-.

L’objectiu d’aquesta enquesta ha estat complementar la informació sobre el desenvolupament empresarial de cadascun dels models de negoci, prement l’opinió que els professionals del sector editorial tenen sobre ells i el seu nivell d’implantació. A través de les prop de 450 respostes rebudes durant els deu dies que va estar oberta aquesta enquesta, s’ha identificat el grau d’utilització d’aquests models en el sector editorial, els resultats que s’estan obtenint i les previsions d’aplicació per als pròxims anys.

Previsió dels propers models de negoci

Els models de negoci pels quals els professionals del món del llibre espanyol apostaran més en els propers dos anys (2017 i 2018) són, d’una banda, la venda directa a través de la mateixa web; la venda unitària d’e-books a través de botigues (Amazon, Apple, Casa del Llibre, Kobo, etc.); així com la publicació de continguts en obert, la venda a través de plataformes de distribució de ebooks com Bookwire, la venda de llicències a biblioteques (com eBiblio o eLiburutegia a Espanya) i l’autoedició.

grafica-dosdoceCom veiem a la gràfica, els resultats de l’enquesta indiquen que, en els propers anys, els professionals del món de llibre estan disposats a provar nous models de negoci emergents, més enllà de la venda unitària a través de llibreries online o a través de la venda directa als seus webs.

De fet, segons les dades, seran aquests models emergents els que més creixeran en els propers dos anys. A més, models ja coneguts com la venda a través plataformes de distribució d’e-books -que estan ben posicionats entre les preferències dels editors- ja comencen a presentar models més nous.

Així, les editorials, després d’iniciar la seva marxa a Internet utilitzant els models més coneguts (venda a través de llibreries, la web, plataformes de distribució, etc.), les dades indiquen que ens endinsem en una segona fase on els models més utilitzats seran els que anomenem emergents (autoedició, distribució multicanal, fragmentació de continguts, bundled).

Alguns models, com els continguts i pagament fragmentat, on poder posar a la venda articles independents o capítols sols, ja s’estan consolidant en altres àmbits com la premsa (destaca el model de la plataforma holandesa Blendle, que està tenint una gran acceptació entre els mitjans. Alhora, s’anuncien com a models en auge també en el sector del llibre.

En aquest cas tenim l’exemple de Slicebooks, amb el gestor del qual de continguts els editors poden fragmentar els seus llibres electrònics d’una forma ràpida i senzilla, sense necessitat de tenir coneixements de programació. Importants editorials internacionals com O’Reilly, McGraw Hill Education, LonelyPlanet, HarperCollins, Ingram o PenguinRandom House ja treballen amb ells.

El model de subscripció en el sector del llibre també té un important precedent en els mitjans de comunicació, i ara també en plataformes de televisió, videojocs, cinema i música, com Netflix o Spotify.

A l’abric d’aquest model sorgeixen plataformes i iniciatives com 24Symbols, Nubico, Skoobe, Scribd i Kindle Unlimited. Amb similituds però també amb particularitats i diferències en cada cas, totes tenen un cost similar per subscripció mensual, que ronda entre els 8 i 9 euros, variant l’accés il·limitat en la simultaneïtat dels llibres que es poden llegir alhora.

No obstant això, la veritat és que aquest model està trigant a implantar-se a Espanya més que en altres països. L’estratègia d’aquestes plataformes està anant cap a la diversificació dels continguts i formats que ofereixen, no limitant-se solament als e-books sinó incloent audiollibres, partitures de música o la inclusió de llibres de text. Podem concloure que és un model que està en ple procés de transformació, modificant i ajustant les variables necessàries perquè sigui una opció rendible. De fet, com veiem, se situa sota els continguts fragmentats entre els models futurs a tenir en compte pels editors.

Ja per sota se situa el model de venda per paquets, o bundled, que consisteix en l’oferta d’un paquet de productes. Després de la pionera en el sector editorial com StoryBunled, han sorgit altres iniciatives com la de Lektu al nostre país, que inclou el bundle en la seva àmplia oferta de models de comercialització de continguts per a editors i autors independents. El seu servei permet, fins i tot, agrupar continguts en diferent format (bundle mixt).

El model d’autoedició, el més prometedor

Però sens dubte, al costat de les plataformes de distribució i venda de llicències a biblioteques, el model que es presenta com una opció plausible, per sobre de contingut fragmentat i de subscripció, és el de l’autoedició. En els propers tres anys es preveu que l’abast de l’autoedició arribi a l’11%. Estem davant d’un model de negoci que mostra un gran dinamisme i al que les previsions atorguen un recorregut molt prometedor.

Els diferents serveis i plataformes que han sorgit recentment dedicats únicament a aquesta labor s’adonen de la vàlua d’aquest model. En els últims anys, importants editorials, llibreries i biblioteques nacionals i internacionals estan apostant fermament per l’autoedició com a complement de la seva activitat principal. Els exemples són nombrosos: Book Country (Penguin), Author Solutions (PenguinRandomHouse), Kobo Writing Life, Kindle Direct Publishingmegustaescribir -a Espanya-, Tagus, Entrescritores o Bubok, entre d’altres.

La venda de continguts amb models freemium / premium, la venda mitjançant campanyes de crowdfunding, la venda per pagament social i la realitzada incloent mecàniques de gamificación apareixen a la part inferior de la taula, fet que indica que són els que menys valoren els editors per implantar en els pròxims anys.

Conclusions de l’estudi

Tenint en compte aquests resultats, així com les previsions, els objectius i les opinions aportades pels participants en l’enquesta, arribem a la conclusió que els professionals del món del llibre han utilitzat els últims anys per familiaritzar-se amb els nous models de negoci de l’era digital i han assegut les bases per a un ús més intensiu i variat en els propers exercicis.

Les conclusions d’aquesta enquesta es debatran a la Taula Rodona que tindrà lloc a LIBER, el dia 12 d’octubre a les 11,30 en CC1, Sala 1.1. Recinte Gran Via de Fira de Barcelona. Aquesta taula, organitzada per CEDRO, comptarà amb la participació de Laura Ceballos, Cap de Desenvolupament de Negoci del Centre Espanyol de Drets Reprogràfics (CEDRO); Margarita Guerrero, Directora de Bookwire per a Espanya i Llatinoamèrica; Ignacio Latasa, soci fundador de Metaforic, i Carmen Ospina, Directora de l’Àrea Digital de Penguin Random House. Javier Celaya, soci fundador de Dosdoce.com, moderarà el debat.

Agraïments

Volem agrair el suport rebut per Adigital (Associació Espanyola de l’Economia Digital), FGEE (Federació de Gremis d’Editors d’Espanya), FANDE (Federació d’Associacions Nacionals de Distribuïdors d’Edicions), el Gremi d’Editors de Catalunya i CEGAL (Confederació Espanyola de Gremis i Associacions de Llibreters) en la difusió d’aquesta enquesta que us ha permès obtenir prop de 450 participants.

Enllaços d’interès:

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè tinguis la millor experiència com a usuari. Si continues navegant donaràs el teu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, clica l'enllaç per a més informació.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies