“Necessitem obrir fronteres, oferir els nostres continguts a l’estranger” Ilya Pérdigo, editor de l’Editorial Alrevés

Cinc minuts amb…

Entrevistem Ilya Pérdigo, editor d’Editorial Alrevés sobre la situació actual del llibre en català.

Com veus l’ecosistema actual del llibre en català?

IlyaPerdigoCom sempre, s’hauria d’analitzar des de diferents punts de vista, des de la perspectiva de lectors és cert que han augmentat els lectors en català (augment ínfim), però alhora, els catalanoparlants llegeixen 50% en català i 50% en castellà, no passa a l’inrevés, els castellanoparlants opten molt més pel castellà que pel català, per tant, queda un llarg camí per recórrer en aquest aspecte. Alhora, els últims anys han nascut una sèrie d’editorials independents que estan fent molt bé les coses, algunes especialitzades, altres més generalistes però totes amb un denominador comú: la cura per la feina, per l’edició, per la traducció, seleccionant minuciosament cadascun dels títols, donant veu en català a autors que d’una altra manera hagués estat impossible llegir.

Aquestes noves editorials són un dels camins a seguir per augmentar lectors en general i en català en particular. Aquestes editorials es juguen el futur en cadascun dels títols que publiquen, són activistes culturals, estan en constant comunicació amb els lectors, s’exposen, gaudeixen i s’apassionen per la seva feina, i això, a més de totes les polítiques culturals necessàries, també fa augmentar el nombre de lectors. Per altra banda, hi ha una sobreproducció editorial que provoca que cadascuna de les novetats que es publica tingui un cicle vital molt limitat, això és un problema, parlem de cultura, i la cultura no pot morir al cap de dos mesos. Algú pot pensar que només el dolent mor al cap de dos mesos, no és veritat, la massiva publicació s’empassa també grans llibres que mereixen millor vida. A França per exemple, es publica la meitat i es llegeix tres vegades més. Tornant a la línia positiva, cal dir que també hi ha una nova generació de llibreries que són grans activistes culturals, que remouen, que provoquen, i sobretot, que qüestionen. Són llibreries amb molta personalitat, on existeix una oferta generalista però que alhora tenen una forta personalitat, són les biblioteques que els seus llibreters voldrien tenir a casa.

Indica’ns els reptes de futur més importants de l’edició en català

Un dels reptes és l’esmentat a la pregunta anterior, l’augment de lectors en català, a través de polítiques culturals, de polítiques educatives, campanyes lectores, traduint llibres que acostin els llibres al públic menys lector, donant estabilitat i seguretat a les editorials, que puguin arriscar. Ara bé, m’agradaria parlar d’un dels reptes que considero més important, l’exportació de literatura catalana, vendre drets a l’estranger. Tenim autors catalans amb prou qualitat per ser “exportats”, necessitem obrir fronteres, oferir els nostres continguts a l’estranger, però l’editor independent no ho pot fer sol, necessita un suport, només cal mirar a països de mides similars, amb nombre d’habitants similars i amb idiomes minoritaris, casos com Suècia, Noruega, Dinamarca, treballen i exporten els seus continguts. En aquest sentit, tenim un problema que hem de millorar, l’autoestima literària. Els països que acabo de mencionar són països que consumeixen la seva pròpia literatura i això en fa més fàcil l’exportació. Aquí no, aquí en certa manera rebutgem la nostra literatura, la menyspreem i prioritzem la traducció. Si no creiem en el que fem i no ho consumim, difícilment ho podrem exportar.

Quin penses que ha de ser el paper de l’Associació en la conjuntura actual?

L’Associació ha de jugar un paper de “pivot”, estar en constant comunicació amb els agents que formen part d’aquest sector. L’Associació ha de parlar amb les editorials a les quals representa, escoltar les seves inquietuds, percebre les problemàtiques reals, les seves necessitats. L’Associació ha de parlar i negociar amb les diferents institucions públiques, ha de mesurar les necessitats, vehicular els recursos. L’Associació ha de treure el màxim rendiment del “poder” que té, representant al 90% del sector editorial en català, defensant i fent valer la importància i necessitat del sector del llibre dins la cultura catalana.

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè tinguis la millor experiència com a usuari. Si continues navegant donaràs el teu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, clica l'enllaç per a més informació.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies