“Booktubers o per què els teus fills llegeixen més que mai” La Vanguardia

Article de Lara Gómez Ruiz publicat al diari La Vanguardia el 22 de març del 2017. Fes clic aquí per veure l’article original

Imatge d'arxiu de la presentació del llibre ‘Electro’ de Javier Ruescas i Manu Carbajo a la Casa del Llibre. Foto: César Rangel

Imatge d’arxiu de la presentació del llibre ‘Electro’ de Javier Ruescas i Manu Carbajo a la Casa del Llibre. Foto: César Rangel

Amb l’arribada d’Internet, molts alarmistes van anunciar la primerenca mort de la literatura entre els millennials. S’equivocaven. Les dades de l’Observatori de la Lectura demostren que els joves entre 14 i 25 anys són els espanyols que més llegeixen, especialment les dones. Una clara mostra d’això són els Booktubers.

A molts la paraula els sonarà a xinès, però la veritat és que aquests personatges són bastant populars entre els adolescents. Patrizia Campana, directora editorial de Grup 62, tracta de fer un perfil d’ells: “joves d’entre 18 i 25 anys, aproximadament, que parlen de llibres i la seva passió per la lectura en Youtube”. A més, afegeix, “ho fan amb un llenguatge proper i sense tecnicismes i aquesta sigui probablement la clau del seu èxit”.

Les dades de Amazon asseguren que una crítica positiva d’un booktuber poden arribar a augmentar el 20% de les vendes d’un llibre

Les editorials els adoren i han comprès la seva importància molt abans que els mitjans, doncs han vist en ells una gran estirada i l’oportunitat de desmitificar el tòpic que els adolescents, fora de les lectures obligatòries, no aconsegueixen obrir un exemplar. Les dades d’Amazon asseguren que una crítica positiva d’un booktuber pot arribar a augmentar el 20% de les vendes d’un llibre.

Però cal tenir clara una cosa: “No són crítics ni pretenen ser-ho. És precisament el seu amateurisme i proximitat el que aconsegueix conquistar a milions de joves”, explica Patrizia. Tampoc és cert que estiguin comprats per les editorials, “simplement tenen acords per rebre llibres i comentar-los, però la seva opinió és lliure i pot ser negativa. Si totes anessin positives acabarien perdent la seva credibilitat”, sentencia.

“No són crítics ni pretenen ser-ho. És precisament el seu amateurisme i proximitat el que aconsegueix conquistar a milions de joves”

Un dels pioners d’aquest moviment és Javier Ruescas. Amb 29 anys, és probablement un dels “majors” del “gremi”, i, per la seva experiència i trajectòria, tot un exemple a seguir per als nous bloguers. Aquest jove llicenciat en periodisme, va decidir endinsar-se al món del transmèdia poc després de començar amb el seu blog literari. A més combina el seu videoblog i el seu treball d’escriptor amb el d’editor, el de conferenciant i el de professor d’escriptura creativa.

Amb 17 obres publicades a les seves esquenes i més de 183.000 seguidors en YouTube, Ruescas s’ha convertit en un dels majors influents de la literatura juvenil espanyola. Tant és així que en 2013 va ser seleccionat com a integrant del hub espanyol Global Shapers, la major xarxa de líders menors de 30 anys del món.

Però no és l’únic nom que ressona en la ‘vídeoblogosfera’. D’aquest mundillo també forma part Sebastián G. Mouret, “Sebas per als amics”. Amb amb prou feines 20 anys denota gran maduresa, i assegura que la seva principal motivació és “aconseguir que uns altres descobreixin el meravellós que és llegir i el molt que t’aporta”.

“Llegir es converteix en alguna cosa divertit quan la recomanació ve d’una persona admirada, considerada gairebé un amic”, afirma. I dóna en el clau. Una mostra d’això és el seu canal El col·leccionista de mons, que és a punt d’aconseguir els 195.500 seguidors. El truc? “Ser dinàmic i, sobretot, legal amb un mateix i amb el públic. Si un llibre no t’ha agradat has de dir-ho, perquè si no t’ho acabaran notant i acabaràs perdent credibilitat”. “Se suposa que sóc com una espècie d’amic que recomana llibres als seus seguidors, per la qual cosa no els puc mentir”.

En aquesta llista tampoc falta el nom d’Esmeralda Verdú, Esme, que aconsegueix xifres d’èxit al seu canal Fly Like a Butterfly. Quan aquesta jove de 25 anys va començar en YouTube el 2010, reconeix, “tampoc existia la paraula booktuber com a tal”. La veritat és que la vem inventar una mica entre tots. Book, de llibre, i Tuber, de youtuber, aquests són els principals ingredients d’aquest fenomen que ha reviscut totalment la literatura i que ha canviat les normes de la lectura juvenil.

Gràcies al seu carisma, les editorials els han donat l’oportunitat a alguns d’ells de saltar a l’un altre rodo. Igual que el seu company Ruescas, l’Esmeralda s’ha aventurat a escriure el seu propi llibre, al costat d’una altra booktuber, May R. Ayamonte, sota el títol Petons entre línies. “És alguna cosa totalment diferent a ressenyar llibres, però m’encanta poder crear noves històries”, assegura. I no li ha anat gens malament, els seus fans s’han llançat en tromba a comprar el seu llibre.

Tots ells estimen el paper però es mouen en el transmèdia i malgrat que el seu principal contingut és literatura juvenil o de fantasia, no reneguen dels clàssics. Són molts els llibres que els han motivat i despertat algun interès, però tots ells coincideixen en una recomanació per als seus lectors: El Petit Príncep. L’obra de Antoine de Saint-Exupéry “et fa aprendre molt i cada vegada que ho tornes a llegir, veus alguna cosa nou que se t’havia passat per alt la vegada anterior”, explica Esmeralda.

El concepte de bestseller ja no neix únicament d’una campanya de promoció, doncs els clics dels internautes tenen molt a dir en aquest assumpte. El que sí és clar és que estem, probablement, davant la iniciativa privada més interessant en molt temps pel foment de la lectura.

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè tinguis la millor experiència com a usuari. Si continues navegant donaràs el teu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, clica l'enllaç per a més informació.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies