Fes-t’ho tu mateix, però fes-ho bé, La Llança

Article de la Dàlia Rajmil Bonet publicat a La Llança el 28 de novembre del 2017. Fes clic per veure l’article original

Què deuria pensar Borges quan va haver de pagar-se, amb l’ajuda del seu pare, l’edició del seu primer poemari, Fervor de Buenos Aires? O com es deuria sentir Virginia Woolf pel fet d’haver de publicar els seus primers llibres a Hogarth Press, l’editorial que va muntar amb el seu marit? Per cert, la impremta d’on van sortir els exemplars estava instal·lada al menjador de casa seva i les portades dels llibres les il·lustrava la germana de Virginia, Vanessa Bell, també membre del cercle de Bloomsbury.

LlibresEl cas és que pensem en autoedició i ens ve al cap la plataforma d’Amazon, milions i milions de llibres, molts d’ells amb una perspectiva de vida curta, i un ventall de difusió limitat als amics, coneguts i familiars. Però del món de l’autoedició n’han sortit grans noms de la literatura universal, que no van defallir en el seu intent de veure publicada la seva obra.

Cas d’èxit

I no cal remuntar-nos al segle XIX o XX per albirar esperança. A l’actualitat també tenim casos d’èxit. Un dels més recents i aclaparadors és el de Cinquanta ombres d’en Grey (Rosa dels Vents, 2012), que abans de ser incorporat al catàleg de Penguin Random House, va ser autoeditat per l’autora, E.L James.

Un altre cas més proper és el de Rut Nieves, que després de vendre més de 45.000 exemplars del seu primer llibre a través de llibreries i d’Amazon, ha aconseguit que Cree en ti fos reeditat per l’editorial Planeta. No obstant, quan mira enrere, continua pensant que la millor opció per ella va ser començar per l’autoedició.

“Com que jo vinc del món de l’arquitectura i m’encanta el disseny gràfic i la fotografia, tant la portada com la maquetació del llibre la vaig fer jo mateixa. Vaig delegar la impressió del llibre. I tota la resta d’esforços els vaig dedicar a tenir presència a xarxes socials i a invertir en publicitat”. Nou mesos després –explica– , va ‘pujar’ Cree en ti a Amazon, amb la intenció que des d’aquí el llibre pogués arribar allà on ella no arribava. El següent repte va ser arribar a les llibreries.

Si vas treien intermediaris a la cadena, aconsegueixes reduir despeses

“Jo feia anuncis a les xarxes socials i eren els lectors qui anaven a les llibreries a demanar-lo. Aleshores les llibreries em trucaven i jo els explicava quina era la meva manera de treballar. Jo mateixa distribuïa el meu llibre perquè em sortia molt més a compte. Si vas treien intermediaris a la cadena, aconsegueixes reduir despeses”, afirma.

Ara, però, la competència als estants de les llibreries és ferotge. No cal ser gaire llest per imaginar-se les dificultats que tindrà un autor novell sense una editorial que el representi, que faci difusió de l’obra, i que a més la situï en els principals punts de venda del país. Per això, el primer que cal fer, com a autor, és un exercici de reflexió.

Fins que no tinguis entre mans una novel·la de la que puguis dir que és la teva obra mestra, no paga la pena intentar-ho

“Has d’estar segur que la teva novel·la val la pena”, adverteix Maria Antonia de Miquel, professora de tècniques literàries a l’Escola d’Escriptura de l’Ateneu de Barcelona i consultora editorial. “Si vas a provar sort, és que no estàs prou convençut, i aleshores no és necessari ni que et molestis. Fins que no tinguis entre mans una novel·la de la que puguis dir que és la teva obra mestra, no paga la pena intentar-ho”.

La raó és ben senzilla: “Escriure és un ofici molt dur i només s’aconsegueix publicar a base de constància i perseverança. Els escriptors que han aconseguit fer carrera és perquè, a més d’insistir, han d’estar molt segurs que la seva obra és bona”.

Picar portes

Per on hauria de començar un autor novell, doncs? Quines portes hauria de picar? És millor fer-ho sol, o acompanyat? Aquestes són algunes de les preguntes que es fan els alumnes del curs d’Edició i Màrqueting per a escriptors, que imparteix de Miquel, juntament amb la directora editorial de Lumen, Silvia Querini. La resposta comença per pensar on encaixaria la novel·la.

No tots els editors fan el mateix. Per tant, “els hi dic als meus alumnes que facin una llista de les editorials on veurien el seu llibre, en quin catàleg, al costat de quins títols”, explica de Miquel. “Si no coneixen prou el mercat, doncs n’han d’aprendre, i sinó és que aquest món no és per a ells”. Abans, però, es pot intentar la via de l’agent literari, tot i que “pot ser gairebé tan difícil de trobar com un editor. L’únic que t’estalvies és anar picant portes, i a més tens un assessorament a l’hora de negociar el contracte, que no és fàcil si no estàs avesat al sector”, afegeix.

Si no coneixen prou el mercat, doncs n’han d’aprendre, i sinó és que aquest món no és per a ells

Però què ha de tenir un autor per a què una agència literària es fixi en ell? Isabel Martí, sòcia directora i agent d’IMC Agència literària, ho resumeix de la següent manera: “per una banda ens interessen els autors que hagin publicat i tinguin prestigi, perquè la seva carrera ja està una mica encaminada, venen bé, el públic els coneix i això permet que les condicions econòmiques siguin més bones i l’autor tingui més projecció. Per altra, apostem per autors novells que escriuen bé i als que pretenem introduir al mercat”.

No obstant, aquesta segona via, la dels autors novells, pot significar molt més esforç i és una aposta a llarg termini que no es rendibilitza fins que l’autor desperta interès a les editorials –apunta Martí. Poden passar anys fins que això succeeix.

El punt mig

Si vols ser escriptor, però ni les editorials, petites ni grans, han respòs els teus correus i els agents literaris tampoc se la juguen pel teu manuscrit, ha arribat l’hora de provar l’autoedició. Però ningú ha dit que autoeditar-se sigui bufar i fer ampolles. El llibre no es ven sol a Amazon, ni a les llibreries. Caldrà donar-li un impuls de difusió per a què arribi als lectors. Si no estàs disposat a fer aquesta inversió de temps i diners en millorar la teva presència a xarxes socials, no està tot perdut. Hi ha una altra via, que és les editorials especialitzades en autoedició.

Mireia Sainz, responsable de Caligrama, segell d’autoedició que forma part del grup Penguin Random House, explica que, des del seu punt de vista “el sector creix a passes agegantades. Avui, la possibilitat de difondre el talent literari amb l’autoedició és similar a difondre la teva música a Youtube. Quants grups i artistes van començar a Youtube? L’autoedició, per tant, et permet trobar lectors més enllà del teu entorn proper, i avui en dia, és el primer pas de moltes històries d’èxit”.

L’autoedició et permet trobar lectors més enllà del teu entorn proper, i avui en dia, és el primer pas de moltes històries d’èxit

En un segell com Caligrama l’objectiu és acomplir els somnis dels autors: editar, publicar i distribuir la seva obra. Això significa que val tot? No. “Vetllem per a què l’autor i la seva obra compleixin la llei. Tenim un control de continguts per evitar el plagi, la difamació, la incitació a l’odi o la discriminació, entre d’altres. La publicació es fa amb professionals de l’edició que treballen sobre l’obra. En canvi, amb les plataformes automatitzades tipus ‘fes-t’ho tu mateix’, no hi ha aquest control”, raona Sainz.

Això no vol dir que tot aquell qui tingui un manuscrit hagi d’optar per l’autoedició. El que significa tot aquest raonament és que la publicació tradicional pot ser el camí més llarg i més lent, però avui, gràcies a les noves tecnologies, ja no és l’única camí per ser llegit pel gran públic.

Ara cal tenir present allò que deia Nieves des de la seva experiència com a autora que ha fet el salt de l’autoedició a un gran segell editorial: “primer cal busca-se algú que t’assessori, que es llegeixi la teva novel·la i sàpiga com treure-li partit. El segon pas és creure en tu mateix. Aprendre a superar les pors que et separen de l’èxit”.

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè tinguis la millor experiència com a usuari. Si continues navegant donaràs el teu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, clica l'enllaç per a més informació.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies