“Llegir cansa els adolescents”, La Vanguardia

Article de Carina Farreras publicat al diari La Vanguardia el 4 d’abril del 2017. Fes clic aquí per veure l’article original

lectura

Les escoles i les famílies no aconsegueixen estimular el plaer de la lectura entre els joves. Foto: Mané Espinosa

Adquirir hàbits de lectura encara és una expectativa que els adults tenen sobre els menors. Els pares i els professors consideren que llegir és important a la vida. Malgrat això, aquesta percepció, l’esforç per impulsar nous lectors, no es veu ni en l’administració, per les hores curriculars establertes a la llengua i literatura, ni a les escoles, per la seva escassa dedicació, ni tampoc a les famílies, que no compren llibres ni acompanyen els seus fills a les biblioteques. Aquestes són algunes de les conclusions que es desprenen de les dades recollides en l’estudi publicat fa poc per l’ Associació Espanyola de Comprensió Lectora ( AECL).

L’informe reflecteix el consens general entre els mestres que la llei educativa actual, la Lomce, no dedica prou temps escolar a l’aprenentatge de la lectura. S’hi afegeixen les crítiques d’alguns mestres que les escoles innovadores, que brillen en àrees temàtiques de ciències i socials, no destaquen en els mitjans de comunicació pels seus enfocaments de foment a la lectura encara que els tinguin. Com diu un adolescent de batxillerat, “llegir cansa”.

L’enquesta de l’associació es va fer sobre gairebé 3.300 docents (la majoria de les primeres etapes educatives) participants en el congrés internacional de comprensió lectora infantil i primària, el març passat. Gairebé la meitat dels mestres van assegurar que els seus alumnes treballen la competència lectora entre una i quatre hores setmanals. N’hi ha que més de tres (40%) però també menys (el 9% és inferior a una i el 5%, cap).

El 95% dels professors van afirmar que la lectura és bàsica en el pla d’estudis, ja que és una competència transversal en totes les assignatures, especialment en el vessant de la comprensió. Segons els pares, en termes generals els nens llegeixen, però un 20% no supera els cinc a l’any, i un 10%, cap. A alguns no els agrada llegir i d’altres tenen un excés d’estímuls que no propicien un clima adequat per a la concentració que requereix l’activitat lectora. Així doncs, un 37% dels nois prefereix dedicar el temps a altres entreteniments, a un 14% no li agrada llegir i un 12% declara que no té temps.

A Catalunya, on la dedicació lectiva a la lectura és més gran que en altres comunitats, segons aquest estudi, amb tres hores setmanals a primària i sis hores de llengua i literatura a secundària, no s’aconsegueix estimular l’hàbit de la lectura entre els adolescents. Hi ha veus de mestres i d’autors que reclamen a la Generalitat més temps de lectura en hores de classe a l’ESO i, sobretot, al batxillerat, quan l’ensenyament de literatura encara pateix més perquè la prova de selectivitat té una orientació lingüística. En aquest sentit, el Col·lectiu Pere Quart, que ha mobilitzat 3.340 firmes a la plataforma Change.org, reclama a l’administració catalana més hores de classe i que s’estableixin “les condicions perquè s’imparteixi de manera que desperti l’interès, es fomenti la creativitat, la sensibilitat i el coneixement envers el nostre patrimoni literari”.

Com es pot fomentar la lectura en un ambient de videojocs, mòbils i ordinadors, i amb nens a qui els costa llegir? Lluïsa Bruch, professora de llengua i literatura catalana en un institut barceloní, assenyala que als alumnes els agraden molt les històries. “Quan llegeixo en veu alta, els encanta”, explica. “El problema és quan es converteix en una activitat individual perquè s’enfronten a les seves dificultats per comprendre el text”. I, com indica l’adolescent, es cansen. Les editorials de llibres de text, coneixedores d’aquest dèficit, incorporen material auditiu que reprodueix els fragments literaris del llibre de llengua. “Cada trimestre han de llegir un llibre de català i un de castellà. Els costa horrors. I això que solem triar autors contemporanis perquè els interessin més”. Aquesta setmana santa, els alumnes de Bruch llegiran Paraules, de Maite Carranza.

L’obligatorietat de la fitxa de lectura és el que mata el plaer, segons Jaume Cela, escriptor que ha rebut el premi Barcanova. I la pèrdua de l’oralitat dels contes a mesura que els nens creixen. “S’haurien de crear espais naturals de lectura on els nens veiessin el mestre llegir i les obres es comentessin sense ànim de controlar. De la mateixa manera que a les famílies s’hauria de parlar dels llibres durant el sopar”. Per Cela, la crisi de la lectura és en el món adult i es pot traslladar a l’infantil per falta de referents.

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè tinguis la millor experiència com a usuari. Si continues navegant donaràs el teu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, clica l'enllaç per a més informació.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies