Entrevistem a Mònica Estruch, directora editorial d’Editorial Mediterrània: “Es publica molt, i segurament no tot hauria de veure la llum, perquè no hi ha tanta demanda, i per criteris de qualitat”

Cinc minuts amb…

Mònica Estruch, directora editorial d'Editorial MediterràniaEntrevistem Mònica Estruch, directora editorial d’Editorial Mediterrània

  1. Com veus l’ecosistema actual del llibre en català?

En termes generals diria que no estem malament, però que podríem estar millor. Es publica molt, i segurament no tot hauria de veure la llum, perquè no hi ha tanta demanda, i per criteris de qualitat. A les petites i mitjanes editorials ens cal més visibilitat, perquè ens hem de fer lloc al costat de grans grups que publiquen en català i, sobretot, enmig de tot el que es publica en castellà.

Tot i això, es fan moltes accions, i molt bones, a llibreries i biblioteques, que acosten els llibres als lectors. En el sector de l’edició infantil, per exemple, hi ha moltíssimes activitats al llarg de l’any que es fan amb la complicitat dels autors i il·lustradors, dels editors i els llibreters. És un esforç evident de temps i recursos, però també és una inversió de futur.

  1. Indica’ns els reptes de futur més importants de l’edició en català

Com a repte principal, diria que ens cal guanyar lectors en general, i en català en concret. Hi ha massa gent que no llegeix habitualment i a qui no li fa vergonya reconèixer-ho. Fem-los veure que s’estan perdent una part fantàstica de la vida! I cal fidelitzar els lectors existents: els petits perquè seran els futurs lectors adults; i els grans perquè són l’exemple per als més petits i ho han de transmetre.

A banda d’això, un altre repte hauria de ser posar en valor tot el procés d’edició dels llibres, des de l’autor i l’il·lustrador, passant pel traductor, l’editor, el distribuïdor i fins arribar al llibreter, perquè acostant aquests actors al públic general, els farem més propers. I ja sabem que les coses properes, tenen un valor afegit.

  1. Quin penses que ha de ser el paper de l’Associació en la conjuntura actual?

Un paper de suport i assessorament, de defensa dels interessos de tots els associats, tan diversos entre ells. Un paper actiu d’obrir espais, com la Setmana del Llibre en Català, que siguin aparadors de l’edició en català. I un paper de pont amb les administracions per tal de vetllar per línies d’ajuda a l’edició, a la traducció, a la compra d’exemplars per a biblioteques, etc.

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè tinguis la millor experiència com a usuari. Si continues navegant donaràs el teu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, clica l'enllaç per a més informació.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies