“El llibre il·lustrat conquereix el territori dels adults”, publicat al Diari Ara

Article de la Núria Juanico publicat al Diari Ara el 28 d’abril del 2018. Fes clic per veure l’article original

Les editorials es bolquen en títols que relaten experiències personals a través de la imatge i el text

Cada vegada és més remota la idea que un llibre amb imatges equival a una obra infantil. L’àlbum i la literatura il·lustrada han creuat els últims anys la barrera que els separava de les obres per a adults i han irromput en aquest territori amb força. Les dades de l’agència de l’ISBN ho refermen: el 2016 es van publicar 2.940 títols amb continguts gràfics per a adults, mentre que el 2017 la xifra va escalar fins als 3.413. Il·lustradors i editorials han vist en aquest nínxol un espai de creativitat no explotat fins ara que els obre una nova manera d’expressar-se i d’aprofundir, majoritàriament, en temàtiques i relats marcats per l’experiència personal.

Un gènere transversal

Trencar amb la restricció d’edat aporta llibertat als creadors

Si bé la tradició d’il·lustrar clàssics de la literatura fa temps que existeix amb apostes d’editorials com Libros del Zorro Rojo i Nórdica, les obres de creació contemporània són una tendència més recent. “Fins fa pocs anys, d’àlbums per a adults n’hi havia ben pocs. Ara ja no hi ha editorials que no en publiquin”, explica l’editor de Thule, José Díaz, que atribueix aquest fenomen a un canvi de percepció del gènere lligat a l’impacte de les obres adreçades a infants. “Es publiquen molts àlbums per a nens de gran qualitat. Això ha atret els adults cap al gènere, que abans estava menystingut”, afirma Díaz. A Thule ho han viscut amb llibres com Jo vaig amb mi de Raquel Díaz, un títol pensat inicialment per a infants però que, segons l’editor, “s’ha convertit en un regal entre els adults”.

Una il·lustració de 'Querida tía Agatha' / Beatriz Martín Vidal

Una il·lustració de ‘Querida tía Agatha’ / Beatriz Martín Vidal

A diferència d’altres gèneres en què tot el pes recau en la paraula, els llibres il·lustrats gaudeixen, gràcies a la imatge, d’una transversalitat insòlita que els permet seduir lectors d’edats diverses. “Cada vegada em trobo més adults que compren els àlbums per a ells -apunta Beatriz Martín, autora de títols com Caperuza i Querida tía Agatha (Thule)-. Com que no hi ha una categorització per edats, els autors tenim molta més llibertat creativa”. Tot i això, una de les queixes recurrents entre els il·lustradors és el fet que moltes llibreries encara col·loquen els seus títols a les prestatgeries de literatura infantil. “El repte, ara, és trencar del tot amb aquesta barrera”, afirma Martín.

Pescar autors a Instagram

Les xarxes socials són una galeria per arribar arreu del món

Les xarxes socials, i sobretot Instagram, han contribuït directament a impulsar el llibre il·lustrat per a adults. Els autors han trobat en aquesta xarxa la via ideal per difondre la seva obra arreu del món de manera ràpida i eficaç. Laura Agustí, que acaba de publicar Gatos en la cabeza (Lunwerg), assegura: “Instagram és una gran ajuda, perquè et permet arribar a molta més gent i acosta el llibre a un tipus de públic que potser no el buscaria en una llibreria”. Ella és un dels nombrosos exemples d’il·lustradores que s’han llançat al món literari mitjançant l’encàrrec d’una editorial que les ha anat a buscar.

Després de descobrir-la a través de la xarxa social, el segell li va proposar “de publicar un llibre de temàtica lliure”, explica, i ella ho va acceptar “perquè era un projecte diferent de les exposicions que havia fet fins aleshores”. Agustí forma part, juntament amb altres artistes com Maria Hesse i Rebeca Khamlichi, d’una generació d’il·lustradores nascudes entre els anys 80 i 90 que han convertit Instagram en la seva pròpia galeria. “Internet és clau perquè les editorials es fixin en tu i puguis accedir a projectes. El nombre de seguidors no és tan rellevant”, afirma Khamlichi, que signa Las hijas de Antonio López (Bridge).

Artistes de text i dibuix

Una única firma per transmetre històries i mirades personals

El llibre il·lustrat per a adults adopta una àmplia varietat d’estils i de formes -des de l’àlbum fins a l’ urban sketching i el format enciclopèdic-, però la majoria de títols tenen una característica comuna: l’il·lustrador és també l’autor del text. Khamlichi, per exemple, explica que ella mai havia tingut la necessitat d’escriure fins que, quan va voler relatar episodis de la seva infantesa, es va adonar que els dibuixos feien curt. “És una història molt personal que necessitava expressar per mi mateixa”. Aquesta necessitat de plasmar una mirada personal sense supeditar les imatges a un text extern també la comparteixen altres artistes com Miguel Herranz, que plasma la seva visió de Barcelona a Terrats de Barcelona (Gustavo Gili). “Volia apel·lar a la part més emotiva, transmetre sensacions i històries. Per això vaig descartar que algú altre escrivís el text”, assenyala.

Si vols llegir l’article sencer clica aquí

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè tinguis la millor experiència com a usuari. Si continues navegant donaràs el teu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, clica l'enllaç per a més informació.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies