Celebrem 40 anys de l’Associació amb un manifest, nou logo i el nom d’Editors.cat

40 anys de l'AssociacióL’Associació d’Editors en Llengua Catalana compleix 40 anys

L’Associació d’Editors en Llengua Catalana (AELLC) va celebrar ahir 40 anys d’existència amb la vista clavada en els reptes de futur amb la força de les gairebé cent editorials que la formen. Editors.cat va presentar la nova nomenclatura, logotip i manifest dimecres al vespre en una festa de celebració a l’Arts Santa Mònica amb associats, representants dels gremis i associacions del sector, mitjanś, i representants de les diferents administracions: la consellera de Cultura, Laura Borràs; el comissionat de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona, Joan Subirats, i el diputat delegat de Cultura de la Diputació, Oriol Lladó.

Joan Subirats, Comissionat de Cultura

Joan Subirats, Comissionat de Cultura

L’entitat va anunciar ahir les línies mestres que guiaran la seva tasca els pròxims mesos amb l’objectiu de “crear xarxa i fer créixer l’edició en català”, diu la presidenta de l’associació, Montse Ayats. D’una banda, treballarem per internacionalitzar la literatura en català. “Volem dotar d’eines els editors perquè puguin assistir a fires i trobades d’arreu del món”, explica Ilya Pérdigo, responsable d’Alrevés/Crims.cat.

“A l’abril de 2019 Barcelona serà ciutat convidada a la Feria del Libro de Buenos Aires. Una gran oportunitat per a autors i editors de literatura catalana” Joan Subirats a l’aniversari de l’Associació d’Editors en Llengua Catalana

De l’altra, centrarem esforços a aconseguir més pressupost de la Generalitat per al sector editorial i per impulsar el Pla de Lectura 2020. “Ara per ara, els percentatges són baixíssims i la indústria catalana del llibre és un 70% del sector cultural”, afirma Joan Sala, de Comanegra. Aprofitant l’efemèride, l’entitat s’ha rebatejat amb un nou nom: Editors.cat.

Montse Ayats, presidenta de l'AELLC

Montse Ayats, presidenta de l’AELLC

Editors.cat és la nova marca amb què des d’ara passarà a denominar-se l’Associació d’Editors en Llengua Catalana (AELLC), que aquest 2018 celebra 40 anys de la seva creació, des de la seva constitució, el 2 de juny del 1978. Mirant ara al present i al futur, les gairebé 100 editorials que en formen part s’han marcat diversos objectius, que segons ha explicat la seva presidenta, Montse Ayats, consisteixen en el foment de la lectura per crear nous lectors, a aconseguir més visibilitat i presència dels llibres en català en llibreries i en els mitjans de comunicació, en la internacionalització de la literatura i els autors i l’increment de les inversions públiques. Oficialment es continuaran dient Associació d’Editors en Llengua Catalana “perquè és com es va constituir, tot i que és tan llarg que a mig dir-lo l’interlocutor ja ha desconnectat”, ironitza Ayats.

“La feina es fa fent-la, i no dient que s’ha de fer”, Montse Ayats

Laura Borràs, Consellera de Cultura

Laura Borràs, Consellera de Cultura

L’entitat celebra la “progressiva normalització” de l’edició en català al llarg de quatre dècades i posa la Setmana del Llibre en Català com una de les fites de la seva feina, que encara té recorregut: “Tant al 78 com ara, el combat col·lectiu és l’única manera de canviar les coses i avançar”, ha advertit Ayats. Ayats l’ha identificada com “el millor exponent” del bon moment de l’edició en català i del paper que hi ha tingut la seva entitat. “Una setmana que ha aconseguit canviar hàbits editorials i tenir més recorregut comercial, i una magnífica oportunitat per donar visibilitat a la literatura catalana”, ha apuntat. Editors.cat es reunirà el proper 24 de juliol amb la consellera de Cultura, Laura Borràs, per exposar-li el seu full de ruta i sol·licitar un increment de les inversions públiques per al sector del llibre. Un dels subsectors culturals amb més volum de facturació però que menys atenció rep per part de l’Institut Català de les Empreses Culturals, ha lamentat la Junta de l’entitat.

“Volem un país lector, que vol dir un país més crític i per tant més lliure”, Laura Borràs, Consellera de Cultura

L’Associació entén que després de 35 anys de normalització lingüística, el potencial de creixement del volum de lectors en català és gran, en la mesura que el gruix de la població pot iniciar-se o “recuperar” l’hàbit lector perquè almenys coneix la llengua.

“Fem 40 anys els editors en llengua catalana. Som una espècie molt peculiar”, Eugènia Broggi

Carles-Jordi Guardiola, editor, assagista i poeta català

Carles-Jordi Guardiola, ex-president i primer secretari de l’Associació

Carles-Jordi Guardiola, editor, assagista i poeta català va reivindicar unes condicions de treball dignes, professionals: “Cal posar èmfasi no tant en la quantitat de títols editats com en la seva qualitat, a més de vetllar per la bona gestió dels segells consolidats

El vicepresident, Joan Sala, va assenyalar el paper de l’entitat com a interlocutora amb el govern de la Generalitat: “Una feina dura”. El pressupost per al nostre sector no arriba a un 0,7%. Avui es destinen a cultura 26 euros per persona i any, tot i que la consellera Laura Borràs ha anunciat la voluntat d’elevar la xifra a 65 euros“.

Respecte al nou logo, Iolanda Batallé va afirmar: “Afegint quatre lletres I, 4 lloms de llibre, un símbol de quatre dècades, quatre barres…Serà reflex de la tosuderia per fer créixer l’edició

“El combat col.lectiu és el millor mecanisme per canviar les coses”, Montse Ayats

Fotogaleria

Repercusió als mitjans:

El 40è aniversari de l’Associació d’Editors en Llengua Catalana va tenir repercussió mediàtica a diversos mitjans. A continuació tots els enllaços a tots els articles publicats:

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè tinguis la millor experiència com a usuari. Si continues navegant donaràs el teu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, clica l'enllaç per a més informació.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies