Entrevista a Núria Cabutí, consellera delegada del grup Penguin Random House: “Els joves prefereixen llegir en paper”, Via Empresa

Article del Víctor Costa publicat a Via Empresa el 17 d’agost del 2018. Fes clic per veure l’article original

Núria CabutíLa consellera delegada del grup Penguin Random House, Núria Cabutí, defensa que Barcelona és un gran clúster del món editorial

Núria Cabutí (Barcelona, 1967) és la consellera delegada del grup editorial Penguin Random House. En tres xifres: factura 245 milions d’euros per any, ocupa 1.115 persones de forma directa i publica 1.700 noves obres per any que s’exporten a més de 45 països d’arreu del món. Ella és la directora d’orquestra que es mou entre editors i escriptors i coordina una autèntica sinfonia de creativitat literària.

Rep VIA Empresa a la mateixa planta de la seu central de Penguin Random House a Barcelona on mesos abans ja vam entrevistar l’economista Xavier Sala-i-Martin coincidint amb la publicació del seu últim llibre La invasió dels robots i altres relats. Economia en colors 2 (Rosa dels Vents, 2018). El despatx de Cabutí és com la feina i la vida: plena de literatura. En paper i digital. El negoci editorial funcionarà sempre que hi hagi una bona història per explicar… Llegir o escoltar!

Està escrit que el llibre en paper té data de caducitat?

El llibre en paper és un format molt bo, estable, còmode i pràctic. Ha sigut l’escollit pels lectors durant 400 anys i segons estudis psiquiàtrics, la retenció en paper és més elevada. El Kindle va aparèixer el 2007 als Estats Units generant molt debat sobre com afectaria les vendes del llibre físic o si fins i tot el faria desaparèixer. 10 anys després, el format físic continua sent el preferit pels lectors i encara augmenta en vendes mentre que el digital que va arribar a suposar el 25% del mercat d’Estats Units s’està reduint.

Qui ho diria…

Tots els early adopters de la tecnologia van començar a consumir en digital. Però, a vegades depèn del moment: a casa, en un viatge… Tot i que ens pensàvem que utilitzarien més el format digital, els joves prefereixen llegir un llibre en paper. És una dada molt rellevant.

Quin rol té l’editor en ple segle XXI?

És una pregunta molt interessant. Tenim sobreinformació a les xarxes i diferents suports i per tant, el rol de l’editor és més important que mai. Ha de seleccionar què pot interessar més, acompanyar l’autor, aconseguir que el contingut connecti amb el màxim de lectors i descobrir propostes noves.

Escoltem el lector i creem un contingut o viceversa?

Hem d’estar atents a totes dues coses. Volem conèixer molt més el nostre lector a través del Data Analytics o el Big Data. Publiquem 1.700 nous títols a l’any només en llengua catalana i castellana. Segmentar què interessa a cada audiència ens ajuda a connectar molt millor amb el lector final. També mirem de què es parla a les xarxes i què es ven arreu del món. Hi ha llibres que ningú demanaria però que un cop es publiquen tenen un gran interès.

“El rol de l’editor és més important que mai”

Per exemple.

El llibre de La Magia del Orden escrit per l’autora japonesa Marie Kondo sobre com endreçar la teva casa i la teva vida. Tot i que abans de publicar cap estudi ens demostrava que tindria èxit, ha sigut un gran fenomen.

Núria CabutíEls llibreters de peu de carrer hauran d’abaixar la persiana?

Espero que tinguin molta vida al davant. Treballem amb ells per ajudar-los, aconseguir que siguin un pol d’atracció cultural i que passin coses a la seva llibreria com clubs de lectura o actes amb els nostres autors. S’ha de connectar de nou amb aquesta comunitat de lectors.

Compartir és viure i sobreviure.

Es pot accedir al contingut de moltes maneres i la llibreria té una funció de recomanació, ha de ser un entorn agradable on la gent vulgui passar temps. Moltes tenen cafeteria i organitzen programes d’activitats culturals boníssims. Aquesta és la funció de la llibreria que crec que farà que duri molt temps.

“Si som capaços de trobar autors amb talent que expliquin una bona història tenim assegurat el model de negoci”

Una editorial és un bon model de negoci?

La disrupció digital va començar en el món editorial i els mitjans de comunicació, la música, el contingut audiovisual… Ens hem sabut adaptar bé. Si som capaços de trobar autors amb talent que expliquin una bona història tenim assegurat el model de negoci, ja sigui en format digital, àudio o peces més curtes… Sóc optimista. Sempre estem pensant en el mercat hispà i en els 500 milions de persones que parlen castellà. Som líders a Amèrica Llatina i estem presents a nou països on hi ha una demanda creixent.

Interessa la paritat?

Se n’està parlant molt. Més que paritat, busquem diversitat: gent variada, amb formacions variades, de procedències variades i que hi hagi molta més igualtat. A la nostra empresa tenim un comitè directiu amb cinc homes i cinc dones i un comitè internacional amb deu homes, deu dones i vuit nacionalitats diferents. No tenim cap política de 50 a 50 però sí un pla d’igualtat dins l’empresa i la gent preparada hi és. Estem publicant molts llibres reivindicant la igualtat d’oportunitats que hi ha d’haver a la nostra societat. Recomano el llibre Todos deberíamos ser feministas de Chimamanda Ngozi que precisament parla d’igualtat.

Quina és la recepta d’un bon escriptor?

Tenim en catàleg 8.000 autors i hi ha molts casos diferents: literatura infantil, adults, ficció, no ficció… El més important és que l’autor tingui passió pel contingut que està generant, ha de gaudir i entregar-lo de la millor manera que consideri. Nosaltres l’acompanyarem i el farem arribar al màxim de gent possible però no hi ha una fórmula màgica de vendre-ho.

Millor especialitzar-se que voler-ho tot.

Exacte. No podem fer grans campanyes generalistes de màrqueting o promoció en el món del media online però sí que podem segmentar molt bé la comunitat del llibre.

“Estem publicant molts llibres reivindicant la igualtat d’oportunitats que hi ha d’haver a la nostra societat”

Gegants com Amazon, Apple o Google ara també juguen.

Tot el sector ha de donar resposta a la dedicació que té Amazon al client final en l’entrega, la rapidesa i l’eficiència. Nosaltres estem fent moltes inversions en la cadena de valor i logística per donar el millor servei. Ara el consumidor té moltes més facilitats a l’hora de trobar qualsevol llibre al mercat i que potser la llibreria no té en estoc. Es ven molt llibre de fons a través del canal online i així s’amplia el catàleg de vendes.

Quins gèneres es venen més?

Hi ha molts gèneres. La novel·la negra o històrica funcionen molt bé com també els thrillers que passen a casa o en un entorn molt proper. I el món dels influencers té una demanda molt concreta.

La pel·lícula posa en escena el llibre?

Dóna visibilitat a l’autor, al llibre o al contingut i arribem a nous públics. És molt important que l’adaptació audiovisual sigui fidel i rigorosa per evitar la desorientació del lector. Hi ha algunes adaptacions que estan funcionant bé com La Catedral del Mar. Un dels nostres eixos estratègics és estar més a prop del món audiovisual perquè hi ha moltes plataformes que volen continguts i el llibre és una molt bona font.

Si vols llegir l’article sencer clica aquí

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè tinguis la millor experiència com a usuari. Si continues navegant donaràs el teu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, clica l'enllaç per a més informació.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies