“Torna Bruguera amb una exposició i més còmics”, article publicat El Nacional

Article del Gustau Nerín publicat El Nacional el 25 d’octubre del 2018. Fes clic aquí per veure l’article original

L'exposició del Centre Cívic del Coll. Foto: Xavi Franch.L’editorial Bruguera, l’editora emblemàtica del còmic infantil del franquisme, torna a estar d’actualitat. Bruguera va ser l’editorial on van aparèixer els personatges més estimats del “tebeo” de l’època: Mortadelo i Filemón, Zipi i Zape, Rompetechos, Anacleto (Agente Secreto), el Jabato, Superlópez… Tots aquests personatges van aparèixer en revistes mítiques, com Pulgarcito, DDT o Mortadelo.  Ara, una exposició al Centre Cívic del Coll – La Bruguera, al mateix lloc on havia estat instal·lada la “factoria Bruguera”, es recupera la història d’aquesta mítica editorial amb l’exposició Les revistes d’humor de la postguerra a Catalunya, comissariada per Josep M. Delhom, del Museu del Còmic i de la Il·lustració de Barcelona. Aquesta exposició, que està inclosa en la 3ª edició del cicle Gràcia Riu, que pretén dur l’humor als barris d’aquest districte, es podrà veure fins al 3 de novembre.

Des del coneixement

còmicsL’exposició del Centre Cívil El Coll – La Bruguera no és una exposició per veure en 2 minuts. Feta de manera domèstica, però amb molt de coneixement i gran devoció pel còmic, intenta fer una panoràmica exhaustiva del que van suposar les revistes d’humor durant el franquisme, amb un domini obvi dels materials de Bruguera, per tot allò que van representar, però sense oblidar-se’n les obres de la competència (del Nicolás al Tretzevents i el Cavall Fort). Delhom reivindica el “tebeo” com una eina de resistència al franquisme, de sensibilització als nens sobre els problemes d’una època. Explica que personatges com Carpanta, l’etern afamat, el Reportero Tribulete, el periodista que havia de fer reportatges sobre fets anodins, o Mortadelo i Filemón, incompetents agents d’una agència grandiloqüent, reflectien els aspectes més negatius de la postguerra (i per això sovint van tenir problemes amb la censura). I assegura que d’altres personatges, com les germanes Gilda, trencaven els estereotips de gènere de l’època. Segons Delhom, en la època daurada de les revistes juvenils, Bruguera, i la competència, no només van aportar rialles, sinó també sentit crític. I això, quan aquest era més necessari que mai. Aquesta mostra aprofundeix en un dels objectius específics del Centre Cívic del Coll: recuperar la presència de Bruguera al barri com a part del seu patrimoni.

Retorn a Bruguera

Fa un any, el grup Z va vendre Ediciones B, el successor de Bruguera i responsable de reeditar el seu catàleg, a Penguim Random House. Ara, aquesta casa ha decidit tornar a posar en valor aquesta part del seu catàleg, i ho farà amb el llançament de 45 títols anuals, que publicarà en castellà. Per una part, recuperarà les millors historietes d’alguns dels seus personatges amb antologies dedicades a Mortadelo y Filemón (d’Ibáñez), El Jabato (el personatge de Víctor Mora i Francisco Darnís), Rompetechos (de Francisco Ibáñez), Sir Tim O’Theo (de Raf)… També publicarà una antologia de Vázquez… Però, alhora, intentarà potenciar autors més recents, tan locals com estrangers. Entre els llibres programats per al llançament de la col·lecció s’hi inclou tant la publicació de talents internacionals consolidats, com el Calvin y Hobbes de Bill Watterson, o la Guía para la vida dels Simpson, de Matt Groening, com una obra de la youtuber Inés Jimm, Intimímate. Però, a més a més, convocaran un premi de còmic i novel·la gràfica amb una dotació de 12.000 €, amb l’objectiu de captar noves veus d’aquest món.

Pots seguir llegint l’article aquí

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè tinguis la millor experiència com a usuari. Si continues navegant donaràs el teu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, clica l'enllaç per a més informació.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies