“Kosmopolis 2019: el futur passa per aquests relats”, article publicat al Núvol

Article del Gerard E. Mur publicat al Núvol el 18 de març del 2019. Fes clic per veure l’article original

Kosmopolis 2019“La majoria de nosaltres només té una història per explicar. No vull dir que només ens passi una vegada a la vida: hi ha incomptables successos que convertim en incomptables històries. Però només n’hi ha una que sigui important”. És una de les primeres reflexions de Julian Barnes a la seva última novel·la, L’única història. Una reflexió que serveix, entre d’altres coses, per entendre el fil conductor de la nova i imminent edició del festival Kosmopolis (del 20 al 24 de març al CCCB). Barnes, que és un dels escriptors convidats a la cita, parla d’un relat específic, la creació sentimental, però tot plegat és relat. Funcionem, ens desplacem, per relats. Els que concebem nosaltres i els imposats. “Assistim a un moment en què el terme relat s’invoca amb entusiasme. La percussió mediàtica (…) ha trobat un dels seus talismans més productius: tot és –pot ser– susceptible de convertir-se en relat”, escriu Juan Insua, director del festival.

“La paraula relat s’ha convertit en un talismà efectiu i llaminer. Hi ha relats en tots els àmbits i per a tots els gustos”, diu Insua durant la roda de premsa de presentació del programa. Els Kosmopolis intenta examinar-ne alguns. És evident que discutir-los tots és una feinada inabastable en cinc dies. Les línies narratives principals d’aquesta edició són la revolució feminista, la física quàntica i el postcapitalisme. Tres eixos centrals que desplegaran altres subrelats. Insua els considera els “relats del moment”.

La desena edició porta un lema diàfan: Relats que mouen el món. Per abordar-los s’ha convidat a un nombrós grup d’escriptors: “La literatura s’ocupa de donar sentit al món a través dels relats”. Però no només. També passaran cineastes, músics, artistes, pensadors, científics… De casa i internacionals. La seva mirada lúcida desentranyarà aquestes narracions postmodernes.

El feminisme –la seva revolució, els seus relats– serà estudiat en taules rodones que integraran les escriptores Eva Baltasar, Marta Orriols, Luna Miguel, Llucia Ramis, Tina Vallès, Laura Pinyol, Mona Eltahawy i Najat El Hachmi, l’editora Laura Huerga, la periodista Natza Farré i la dibuixant Paula Bonet. La lluita per la igualtat, el paper de les dones en la lluita contra el canvi climàtic i la pràctica de la sororitat seran algunes de les qüestions que debatran. Aquest relat inclou també la projecció del documental Worlds of Ursula K. Le Guin. Imperdonable perdre-se’l. “Conseqüent fins al final”, diu Insua sobre la novel·lista de ciència-ficció.

La quàntica “ha canviat la nostra concepció de la realitat”. I els autors participants en aquest eix transformaran la nostra manera d’entendre la quàntica. “Una ciència humil”, segons el director. “Parla del que podem conèixer de la realitat i no sobre la realitat última”. Per abordar el “desafiament filosòfic, ètic i literari” que és la quàntica, de profundes implicacions geopolítiques i econòmiques, s’ha convidat al  filòsof i guionista Joan Burdeus, la investigadora Sonia Fernández -Vidal i el crític de sèries i televisió Víctor Sala, que ens desvelaran les raons de tanta fixació dels guionistes per la física. Lisa Randall, catedràtica de física nord-americana i una de les físiques teòriques més influents del món, serà una de les altres convidades d’aquest eix, que també inclou una lectura dramatitzada de Copenhagen de Michael Frayn, un text sobre el dilema ètic de servir-se dels avenços de la física teòrica per al desenvolupament de l’armament nuclear; amb Pere Arquillué, Rosa Renom, Lluís Marco i Ramon Simó.

Si vols llegir l’article sencer clica aquí

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè tinguis la millor experiència com a usuari. Si continues navegant donaràs el teu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, clica l'enllaç per a més informació.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies