“Els llibres i la lectura”, article vist a Criatures

Article de la Coloma Mateu publicat a Criatures (Diari Ara) el 4 de maig del 2019. Fes clic per veure l’article original

Iniciar els infants en aquest hàbit aporta beneficis per al desenvolupament cognitiu i psicològic

Aprofitant que la setmana passada va ser Sant Jordi, pot ser oportú parlar sobre llibres i lectura en la infància i l’adolescència. Una de les preocupacions dels pares d’avui és que els seus fills i filles llegeixin, però si no es fomenta la lectura ja des de la primera infantesa difícilment agafaran un llibre –per voluntat pròpia– quan arribin a l’adolescència.

Fer que els infants s’interessin per la lectura, més que una quimera, hauria de ser una fita a perseguir amb força, tant des de les escoles com també des de la família, perquè llegir ens desperta el sentit crític i, per això, ens fa lliures.

Però, per què és important que els infants llegeixin? Perquè “un infant que llegeix serà un adult que pensa”. O, com va escriure Daniel Pennac, perquè el “temps per llegir, igual que el temps per estimar, dilata el temps de viure”.

Iniciar la lectura des de la primera infantesa aporta múltiples beneficis per al desenvolupament cognitiu i psicològic dels infants:

  • Estimula la imaginació i ensenya a pensar. Han de crear imatges, personatges, situacions… i això exercita la ment i impulsa l’activitat cognitiva del cervell. Llegir és un dels millors antídots contra l’avorriment.
  • Ajuda a desenvolupar i a reconèixer les emocions, sobretot l’empatia. A través dels contes troben personatges que viuen situacions diverses. Això els permet posar-se al seu lloc, pensar què farien en la mateixa situació. Identifiquen i posen nom a un grapat de sentiments i aprenen a diferenciar el que està bé i el que no; la justícia de la injustícia.
  • Fomenta l’adquisició de vocabulari, sobretot quan són més petits i no llegeixen, sinó que escolten i miren els contes. Observen les lletres, intueixen que quan s’ajunten es formen mots. Aprenen a relacionar les imatges amb el seu nom i així és com aprenen paraules noves. Es construeixen les bases neurocognitives necessàries per iniciar el procés comunicatiu. A mesura que creixen, llegir contes ajuda a fer més fàcil el camí de la lectoescriptura.
  • Crea un vincle afectiu molt positiu entre l’adult i l’infant, i això afavoreix la comunicació. Un conte pot esdevenir una eina explicativa de primer ordre en situacions de vida de l’infant que les famílies han d’afrontar. Sense anar més lluny, hi ha molts exemplars de literatura infantil que expliquen la necessitat d’abandonar el bolquer o el xumet. D’altres tracten temes més transcendentals, com la mort d’algun familiar. Sigui com sigui, qualsevol circumstància es pot explicar amb l’ajuda d’un relat de ficció que fins i tot pot ser inventat pels adults.
  • Afavoreix les capacitats d’atenció i comprensió. Els permet establir relacions entre el que escolten o llegeixen amb el seu entorn immediat. Això és aprendre significativament. Els contes, els llibres en general, són un motor fabulós d’aprenentatge.

Si vols llegir l’article sencer clica aquí

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè tinguis la millor experiència com a usuari. Si continues navegant donaràs el teu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, clica l'enllaç per a més informació.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies