“L’audiollibre ajuda a consumir més literatura, a crear afició als llibres”, article vist El Punt Avui

Entrevista del Toni Dalmau publicat El Punt Avui el 12 de maig del 2019. Fes clic per veure l’article original

Per Álex Gibelalde els telèfons mòbils són els grans aliats dels audiollibresÁlex Gibelalde és un basc que viu a Madrid i treballa a Barcelona i que després de passar per Google, Twitter i HBO ha debutat en el món editorial com a responsable de Storytel Espanya.

Storytel és el Netflix de l’audiollibre?

Nosaltres no ho fem servir com a eslògan però realment aquesta comparació ens permet resumir en poques paraules el que som: un servei de subscripció amb accés il·limitat a un gran catàleg d’audiollibres.

Storytel va néixer a Suècia el 2005 i des d’aleshores ha portat a terme un gran procés d’implantació com a plataforma internacional.

El CEO i fundador de l’ empresa, Jonas Tellander, i un amic, en Jon Hauksson, eren fans dels audiollibres quan només es distribuïen en CD, un format que ja havia quedat antiquat. Tal vegada van ser una mica massa pioners perquè la veritat és que van estar a punt de tancar. Durant els dos primers anys, a l’època pre-smartphones, els va costar moltíssim tirar endavant. Però just quan va sortit iPhone, el 2008, van aconseguir convèncer un grup d’inversors i Storytel va ser una de les primeres aplicacions per a l’iPhone. Això va fer que l’empresa creixés. Amb els telèfons intel·ligents es va obrir la porta per arribar a la gent i es va deixar enrere una època en què les connexions per internet feien complicat enviar arxius com els dels audiollibres, que pesaven molt.

En quants països està implantada actualment Storytel?

Ara som presents a setze països. Vàrem començar a Suècia, on actualment tenim, amb uns 363.000 usuaris, el 77 per cent del mercat de subscripcions digitals a audiollibres, una implantació importantíssima si es té en compte que al país hi ha uns 9 milions d’habitants. Desprès vàrem entrar a Noruega, Dinamarca i Finlàndia, a Holanda i posteriorment es fa un pas més gran a altres països com Rússia, Espanya, Bulgària, Itàlia, Mèxic, Singapur, Índia… Al final són setze països. Ha estat una expansió molt ràpida. En el darrer any i mig hem entrat a sis o set països, entre ells l’Estat espanyol.

Quants usuaris té Storytel?

Ara tenim en conjunt més de 834.000 usuaris de pagament i la nostra previsió és acabar l’any amb més d’un milió. El 2020 arribarem a Alemanya, que és un gran mercat.

I els Estats Units i el Regne Unit?

Són països bastant complicats d’entrar-hi perquè allà hi són implantades grans empreses com ara Audible d’Amazon.

Quants títols ofereix Storytel i quins gèneres tenen aquí més èxit?

Tenim 40.000 audiollibres, la majoria en anglès. En espanyol hi ha 3.500 títols i en català, uns 400. També en tenim alguns en basc. La novel·la negra és la que té més gran acollida i a distància se situen els llibres d’autoajuda i desenvolupament personal.

Quin és el perfil dels seus usuaris que paguen mensualment uns 10 euros per poder accedir a tot el catàleg?

Són persones d’entre 30 i 45 anys que viuen en un entorn molt urbà, en ciutats grans com Madrid o Barcelona, i que tenen una bona formació, gent que està acostumada al mòbil –que és el gran aliat del nostre negoci–, a consumir podcasts i altres continguts digitals i que ha afegit l’audiollibre en els seus hàbits de consum. Hi ha el gran lector de llibres que aprofita per escoltar-los en moments del dia en què no pot llegir i també un perfil més jove de gent que no té el costum d’asseure’s a llegir i que descobreix que pot gaudir d’històries escoltant-les. Els nostres usuaris escolten una mitjana de tres llibres al mes, molt superior a la mitjana de llibres en paper, que no arriba a una obra mensual. L’audiollibre ajuda a consumir literatura, a crear més afició i més usuaris de llibres. Aquest format no competeix amb el paper sinó que afegeix moments de consum de llibres quan el que s’està fent no permet llegir. Inicialment les editorials ens van acollir amb reticència però ara tenim acords amb més de 150 editorials de l’Estat espanyol.

Pots seguir llegint l’article aquí

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè tinguis la millor experiència com a usuari. Si continues navegant donaràs el teu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, clica l'enllaç per a més informació.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies