Èric del Arco: “Intueixo que el paper no té cap intenció de desaparèixer”, publicat a Surt de Casa

Article publicat a Surtdecasa.cat el 23 de setembre del 2019. Fes clic per veure l’article original

Èric del ArcoEl llibreter de la Documenta de Barcelona serà un dels participants del Riudelletres aquest proper dissabte

Un any més, el Riudelletres portarà al Penedès alguns dels experts més contrastats del panorama literari català per debatre sobre promoció editorial. En aquest cas, l’organització de la jornada ha preparat un còctel de xerrades i tallers encarats a posar en pràctica aquells aspectes de la comunicació que han de permetre millorar als professionals del sector la promoció els llibres, ampliant l’oferta formativa i de debat en aquesta tercera edició a Sant Pere de Riudebitlles. Per a poder participar a les jornades, cal inscriure’s a través del següent formulari.

A Surtdecasa hem parlat amb un dels ponents perquè ens expliqui alguns aspectes de la xerrada en què ell participarà. Es tracta del llibreter Èric del Arco, de la llibreria Documenta de Barcelona, que serà ponent al ‘Debat a 3 bandes sobre comunicació cultural’ al costat de l’editor de Núvol, Bernat Puigtobella, i de la periodista cultural Valèria Gaillard.

– Quin paper creus que ha de tenir el llibreter per a la promoció de la literatura?
El llibreter ha d’aportar el seu criteri. És evident que no pot llegir tot el que té a la venda. A la Documenta tenim unes 10.000 novetats a l’any. Però entre el que pot llegir, les crítiques que pot arribar a rebre via diaris, radio o altres mitjans, trobades amb companys i sobretot el seguiment del criteri editorial de cada editor aporten aquesta capacitat de poder intuir si un llibre val la pena per a un lector o altre. Això implica un coneixement dels gustos lectors. Per tant, el llibreter segueix el mercat editorial alhora que va coneixent lentament els seus clients. A partir d’aquí, amb experiència, pot fer generalitzacions que li permeten promoure aquells títols que creu que casaran millor amb un lector o altre. I finalment, triarà aquells títols que col·locarà a la vista sobre les taules de novetats i els que es quedarà de fons. Si la tria es bona per al públic de la seva llibreria, aleshores generarà un vincle de confiança amb els seus clients, que sabran que tot i que alguna vegada no hi haurà coincidència, en la majoria sí. I aquesta és la promoció real que fa dels llibres. No només de la literatura, sinó de l’assaig i de tots aquells llibres, com l’il·lustrat, que queden fora de la definició estricte de literatura.

– Com a llibreter, quin aspecte consideres més important a l’hora de vendre un llibre?
És la suma de moltes parts. A la Documenta, per exemple, no venem llibres. Deixem que els clients es vegin triats pels llibres. Si un llibre es ven per si sol, vol dir que l’editorial o l’autor ja han fet la seva tasca fora de la llibreria i el llibre ja ha arribat via mitjans o per boca orella a aquells que el necessiten. Però a la Documenta, per exemple, mirem de donar igualtat de condicions a cada llibre. Es clar que si l’hem llegit i ens ha agradat i el comentem en un vídeo o el posem a les lleixes de recomanats personalment, es vendran una mica més. Però el que si que es veu és que el disseny és un aspecte molt important alhora de crear el producte llibre. Cada editor busca la seva imatge personal que faci veure als lectors que aquell llibre segueix una línia editorial. I un cop un editor ha conquerit un lector, normalment aquest li és fidel. Per tant, crec que és important trobar la imatge pròpia de cada editorial i que aquesta sigui una imatge, forma, disseny… que l’identifiqui.

Segueix llegint aquí

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè tinguis la millor experiència com a usuari. Si continues navegant donaràs el teu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, clica l'enllaç per a més informació.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies