Eulàlia Pagès, editora: “Fer llibres té una responsabilitat social important”, El Punt Avui

Entrevista publicada El Punt Avui el 31 de desembre del 2020. Fes clic per veure l’article original

Eulalia-Pages

Eulàlia Pagès

Lluís Pagès, com cantava Ringo Starr amb The Beatles, “amb una petita ajuda dels meus amics”, va crear el 1990 l’editorial Pagès Editors, a Lleida, per publicar literatura en català. Han passat 30 anys rodons i en parlem amb l’actual directora, la seva filla Eulàlia. A més de la tasca en català, el 1996 també van crear una editorial en castellà, Milenio, amb què han publicat més de 700 títols repartits en una vintena de col·leccions. I encara els queda energia per al segell infantil Nandibú, amb què han publicat més de 125 llibres en tretze col·leccions.

Hi ha tres elements que distingeixen l’actual Pagès Editors: que fan elles mateixes tot el procés del llibre, des de la primera lectura d’un text original a la producció i la distribució, que la direcció està formada exclusivament per dones i que miren d’escapar del centralisme, reivindicant que “es poden fer llibres amb vocació universal des d’una ciutat petita” com Lleida, consideren.

Aquesta entrevista havia de tenir lloc molt abans, però les complicacions derivades de la pandèmia van afectar de diverses maneres el funcionament de l’editorial i s’ha fet quan ha estat possible, encara dins de l’any en què celebren el trentè aniversari. Felicitats.

Més de 2.700 títols i mil autors en el catàleg. Surten a 90 títols cada any… Com és possible aquesta producció tan alta?
Pagès Editors està format per un equip de sis persones, de les quals dues són editores, i tenim la col·laboració titànica de grans directors de col·lecció, especialitzats en gèneres concrets. Per exemple, en novel·la negra, poesia, història, música i assaig, entre d’altres.

Oferiu serveis editorials, que vindria a ser autoedició de qualitat… Quants títols d’aquesta mena heu publicat, per exemple, el darrer any?
Sempre hem ofert serveis editorials, però en els darrers mesos hem detectat un augment de peticions de publicacions, més aviat personals, de molta qualitat, però que les editorials no podem assumir i finalment hem plantejat l’opció d’una autoedició. S’ha rebut molt positivament, per part dels autors, i per aquest motiu ens vam plantejar, ara sí, l’opció de crear un segell editorial d’autopublicació, anomenat Grama. Ofereix tots els serveis professionals que fem a l’editorial, però amb una comercialització sota demanda, si l’autor ho vol, a tots els canals de venda convencionals.

Suposo que la rendibilitat d’aquests llibres és de qui els encarrega, no tant de la venda. O heu tingut gaire sorpreses positives, en aquest sentit?
És un projecte que hem iniciat aquesta tardor i encara no en podem fer un balanç profund, i encara menys en el sentit d’una gran sorpresa. Garantim qualitat literària, perquè creiem que no tot s’hi val, encara que sigui una autopublicació.

El creador de l’editorial, partint de l’experiència en les arts gràfiques, va ser Lluís Pagès. Què li va fer readaptar el negoci?
El meu pare, quan va fundar Pagès Editors, venia del món de la linotip, i ja formava part de l’accionariat d’una editorial, fundada per ell i un familiar. Aquesta empresa va haver de tancar portes i amb el suport de grans amics va muntar, ell directament, una nova editorial, que s’anomenà Pagès Editors. Gràcies a tot aquest suport, Pagès Editors va anar publicant i construint tot un catàleg com el que ara podeu consultar al nostre web.

Actualment, pel que fa a la direcció, edició i administració, sou sis dones. És casual o combatiu? En tot cas, sou un exemple a seguir…
L’equip s’ha anat cuinant a poc a poc i ha donat la casualitat que, finalment, està format exclusivament per dones. Que sigui casual no vol dir que no creiem que tingui un valor, perquè és ben cert que les indústries culturals han estat tradicionalment dirigides per homes. En literatura, per exemple, la situació parla per si sola. Enguany, Louise Glück s’ha endut el premi Nobel de literatura. És la quinzena dona que ha rebut aquesta menció, des de la creació del guardó, l’any 1901. Els 112 premis restants han estat per a homes. En tretze anys, entre el 1999 i el 2012, el premi Cervantes tan sols havia premiat una dona, Ana María Matute. La literatura és una cosa d’homes? Sabem que no! Que els equips hagin estat tradicionalment masculins no és tan sols una discriminació per raó de gènere, sinó que, a més, també condiciona molt la manera d’explicar el món. Durant moltíssims anys, el relat ha silenciat la meitat de la població mundial. Ja és moment de revertir-ho.

En total, quants treballadors i treballadores sou?
Pagès Editors forma part d’un petit grup, format per quatre empreses. Totes es dediquen al sector del llibre: Arts Gràfiques Bobalà és la impremta; Pagès Editors i Editorial Milenio, les cases editores en català i castellà, respectivament, i Nus de Llibres, la distribuïdora. En total, hi treballen 42 persones. De fet, els llibres de Pagès Editors els fem tots a casa nostra. Des de la primera lectura fins a l’enquadernació, la producció és 100% local i pròpia.

Pots seguir llegint l’article aquí

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè tinguis la millor experiència com a usuari. Si continues navegant donaràs el teu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, clica l'enllaç per a més informació.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies