Article de la Mar Domènech publicat a Criatures (Diari Ara) el 6 de juny del 2020. Fes clic per veure l’article original
Els joves tenen la seva pròpia cultura, en formats i temes diferents, que cal posar en valor
Es tendeix a pensar que els adolescents no s’acosten ni a la cultura ni a la lectura i, si ho fan, és a través de l’institut. Però no és del tot cert i cal trencar aquests mites. Com explica Glòria Granell, responsable de la programació de pensament i literatura de l’Ajuntament de Girona i directora del Festival MOT Girona, “els joves tenen la seva pròpia cultura, en formats i temes diferents, que cal posar en valor; cal escoltar-los i crear, amb ells, els seus espais a les programacions culturals”.
Segons el Baròmetre d’hàbits de lectura i compra de llibres a Espanya 2019, la lectura en nois i noies és generalitzada, i just és a partir dels 16 anys que a poc a poc comença a caure el nombre de lectors freqüents fins als 25-30 anys, que és la franja d’edat en què menys es llegeix. Per als joves, la lectura és una activitat que “contribueix a tenir una actitud més oberta i tolerant”, “és emocionant i estimulant” i és una “ajuda per comprendre el món que ens envolta”.
NOVES TENDÈNCIES
El 28 de febrer es va celebrar l’entrega de premis del 6è Concurs de Booktrailers impulsat per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i el departament de Cultura, a través del Servei de Biblioteques de Catalunya. Un certamen adreçat a joves d’entre 12 i 18 anys amb l’objectiu de promoure la lectura i animar-los a difondre els seus llibres preferits a través de vídeos curts que enganxin i emocionin. Teresa Fèrriz, responsable de nous projectes de la UOC, explica que “proposar als estudiants la ideació, disseny i producció d’un booktrailer permet al professorat treballar transversalment tot un seguit de competències específiques de cada àrea, però també transversals, per potenciar la creativitat, el pensament crític i el treball en equip, a més de les competències digitals”. “Algunes de les millors pràctiques s’han realitzat quan han col·laborat el professorat de llengua i literatura, de tecnologies, d’audiovisuals i de dibuix, i s’han inserit dins la metodologia del treball per projectes”, comenta.
Si vols llegir l’article sencer clica aquí