Ara que el govern socialista de la Generalitat de Catalunya ha aconseguit lligar els pressupostos del 2026 pactant amb ERC i els Comuns, és el moment de desgranar els comptes de cada Departament. La consellera de Cultura, Sònia Hernández, pot treure pit d’haver aconseguit aprovar «el pressupost més elevat de la història, tant en números absoluts com en percentatge»: un total de 574 milions d’euros, que representen una mica més de l’1,8% del pressupost global de la Generalitat.

Els nous comptes suposaran una inversió de 76,8 euros en cultura per habitant. El Govern calcula que, sumant la despesa cultural de totes les administracions públiques de Catalunya –ajuntaments, diputacions, consells comarcals, etc.– enguany la inversió pública cultural total podria enfilar-se fins als 220 €/hab., acostant-nos a la mitjana europea. El Departament de Cultura és un dels que surt més reforçat amb aquests nous pressupostos, amb un increment de recursos per sobre de la mitjana de la resta del Govern.

Els 574 milions d’euros aprovats representen un increment del 41% respecte a l’any 2023, quan es van aprovar els darrers pressupostos, sota el mandat de Pere Aragonès. A més a més, la xifra inclou 50 milions extres respecte a la quantitat anunciada al març, quan el govern de Salvador Illa va presentar el primer projecte de pressupostos, retirat a última hora per a facilitar les negociacions de cara a la seva aprovació.

No obstant això, l’objectiu llargament reivindicat pel sector del 2% cultural, al qual es van comprometre la majoria dels partits durant les darreres eleccions, encara queda lluny, tot i que ens hi anem aproximant lentament i inexorable. Cal tenir en compte, a més, que fins ara les despeses en política lingüística depenien de Cultura, però d’ençà d’aquesta legislatura, amb la creació del nou Departament de Política Lingüística liderat per Francesc Xavier Vila, aquesta inversió va a part. De fet, els pressupostos del 2026 seran els primers amb una partida específica per a aquest Departament, perquè fins ara depenia dels recursos de l’antiga Secretaria de Política Lingüística consignats als pressupostos prorrogats del 2023.

Així, doncs, per tenir una imatge global de l’impacte cultural dels nous pressupostos caldria sumar els 574 milions d’euros de Cultura amb els 126 milions de Política Lingüística, que augmenta en un 113,5% els recursos destinats a aquest àmbit: la partida més elevada en la història de les polítiques lingüístiques a Catalunya. Enguany, la Generalitat destinarà 15,49 € per habitant en polítiques lingüístiques.

Mentre que el pressupost de Política Lingüística ha de servir, sobretot, per desplegar correctament el Pacte Nacional per la Llengua i consolidar el nou Departament, amb la creació de cinquanta-cinc noves places de personal, que triplicaran la plantilla dedicada a polítiques lingüístiques respecte al 2021, amb la posada en marxa de nous serveis territorials lingüístics a Girona, Tarragona i les Terres de l’Ebre, una de les partides més elevades del Departament de Cultura és la que correspon als ajuts i subvencions que, amb un total de 226,3 milions d’euros, representa el 43% del seu pressupost.

Article publicat a Núvol, clica aquí per llegir l’article sencer.

Fotografía de la consellera de Cultura, Sònia Hernández, compareix en comissió al Parlament de Catalunya per explicar el pressupost del seu departament | Enric Sitjà Rusiñol/ACN