Article de Jordi Nopca
Fotografia de Júlia González Grego
L’autora barcelonina rebrà 6.000 euros per la novel·la ‘Que morin els fills dels altres’, publicada per Males Herbes.
Que morin els fills dels altres, segona novel·la de Roser Cabré-Verdiell (Barcelona, 1982), ha guanyat el 55è premi Crexells, convocat anualment per l’Ateneu Barcelonès i dotat amb 6.000 euros. “És una història singular, que sacseja la institució familiar ja des del títol, impactant i enigmàtic, i que està escrita en una prosa contundent i lírica que transporta el lector a través d’un món que es mou en l’ambigüitat”, destaca del llibre el jurat, integrat per Lluïsa Julià, Xavier Aliaga, Francesco Ardolino, Montserrat Palau, Xènia Dyakonova i Eva Piquer.
La novel·la, publicada per Males Herbes –premiada també amb el Llibreter 2026 amb Sau, de Ferran Garcia–, arrenca poc després que la seva protagonista, la Rebeca, hagi fet 40 anys i s’hagi mudat de Barcelona a Ocata amb la parella, el Flavi, i els dos fills. Tot i trobar-se en un lloc aparentment idíl·lic, els problemes de seguida piquen a la porta de casa: l’amistat amb una família de veïns misteriosos és el primer pas d’una sèrie de troballes cada cop més trasbalsadores, entre les quals hi ha suïcidis, bruixeria, una secta i una necròpolis, viscudes en paral·lel a la redescoberta del desig i al perill de la bogeria. “Formar part del palmarès del Crexells és entre una responsabilitat i un honor –ha reconegut l’autora, acabada d’arribar de Finlàndia–. Els premis a obra publicada validen una proposta de l’editorial i de l’autor, i en el meu cas em donen una empenta molt evident a seguir fent literatura des de l’univers propi, sense també caure en casuístiques del mercat”.
Cabré-Verdiell ha afegit que “la literatura ha d’expandir el món cap al misteri i el dubte”: per això “l’hiperrealisme inicial de la història” deriva cap a la “torbació” de la protagonista, que porta “la seva ambivalència i ambigüitat fins a l’extrem”. “Vivim en un moment en què hi ha una homogeneïtzació del pensament i es penalitza la lectura menys diàfana, que no t’ho expliqui tot a la primera”, ha advertit. Per això la fa “tan feliç” haver guanyat un premi com el Crexells. Abans de debutar com a novel·lista amb AIOUA (Males Herbes, 2022), Roser Cabré-Verdiell havia publicat un reguitzell de contes en revistes literàries i antologies, com ara Estats alterats de la ment (Males Herbes, 2017) i Barcelona 2059 (Mai Més, 2021). Amb AIOUA, que narrava el viatge d’una dona als Estats Units, on s’instal·lava en un motel ple de dones soles, ferides i amb molt per compartir, Cabré-Verdiell va guanyar el primer premi Finestres, dotat amb 25.000 euros.
Article publicat al Diari Ara, clica aquí per llegir l’article sencer


